2017. július 15., szombat

Miért nem vettem soha követőket és lájkokat

Belecsapok ennek a témának a közepébe és bizony nem fogok kertelni, sem szépíteni. A jelenség valós és úgy érzem beszélni kell erről és megvilágítani több szemszögből a követő vásárlást. Nagyon sokszor kaptam már meg tanácsnak, hogy vegyek követőket, hiszen nagyon sokan csinálják ezt és bizony mennyivel többre viszik így. 


Amikor elkezdtem blogolni még nem volt ennyi blogger, egy zárt és nyugodt, kedves világ volt ez. Mindenki igyekezett támogatni a másikat és nagyon jó hangulatú eseményeken ismerkedtünk, barátkoztunk. Nyilván ekkor még kevés cég, média támogatta a bloggereket, nehéz volt szponzorációkhoz jutni. Valahogy több volt viszont az egyéniség a bloggerekben, nem akartak egy művi insta világot megjeleníteni, hanem a hétköznapi, szomszéd lány típus volt jelen. Sokan ösztönös marketing érzékkel és önmaguk. lelkük kitárásával érvényesültek és szerettették meg magukat az olvasókkal. Ma már pár blogger mögött marketing csapat áll és abszolút tudatosan építik a karrierjüket. Három éve amikor az első eseményemen részt vettem már hallottam a követő vásárlásról, ami egy olcsó és könnyű útja volt a számok növelésének. Mivel szociológiát hallgattam tudtam, hogy ezt előbb utóbb le lehet fülelni, no meg a hamis számok amúgy is önbecsapások, így soha meg se fordult a fejemben, hogy én is ehhez folyamodjak. 

Mostanában sok olyan blogger tűnt fel, akik rövidebb idő alatt hatalmas követő tábort tudhatnak maguk mögött, egy részük abszolút önmagának köszönheti a sikert, de néhányan bizony vásároltak indiai és arab hamis profilokat. Ezeket már le is lehet ellenőrizni, ugyanis nem egy alkalmazás született, ami megmutatja mely országokból követik az adott bloggert (ja amúgy ma már magyar álprofilokból is be lehet vásárolni). ITT TALÁLTOK EGYET  (Vannak olyan bloggerek, akiknek több tízezer vásárolt követőjük van, akár több a hamis, mint az igazi.)

Naponta keresnek meg engem is ilyen cégek, akik követőket ígérnek. Leggyakrabban isntára vásárolható hamis profilokat árulnak, némelyik megtévesztően jól sikerült, némelyik mögött tényleg emberek vannak. Ez úgy zajlik, hogy hirtelen a semmiből egy régebbi képednél megugrik a lájkok száma, illetve a bekövetők is és utána kapsz egy mailt, hogy ők generálták és még mennyit tudnának néhány dollárért. Persze én ezeket válaszra se méltatom, így ahogy jöttek ezek a "követők" úgy mennek is. Nyilván kecsegtető a lehetőség ez a módszer, könnyen elcsábulnak az emberek...

Nézzük a másik oldalról. Régebben nem volt ilyen nyilvánvalóan etikátlan a dolog, sőt nem is tudták ezek a bloggerek, hogy mit vesznek, azt hitték sokan, hogy valós emberekhez jutnak így el. Persze tisztában lehettek azzal, hogy nem a legkorrektebb megoldás, de az érvényesülésük járható útjának vélték. Ahogy mesélték nekem (nekem ilyet sose mondott egy cég sem, így csak a hallomásra támaszkodom ennél) voltak olyan cégek, akik konkrétan biztatták erre a bloggereket, ezzel pedig belekényszerítették őket a vásárlásba. Eleinte a nagy külföldi cégekkel lehetett könnyebben együttműködni, azoknak pedig kellett számokat is felmutatni ehhez (elvileg). Vagyis egymást generálta a dolog, ha veszel követket több cég figyel fel rád, ha több cég felfigyel rád, akkor több valós követőd is lesz. Amikor pedig egy olvasó az oldaladra téved és azt látja, hogy hatalmasak a számaid, akkor bekövet ösztönösen, mert ha ennyi embernek tetszik, amit csinálsz, akkor tuti neki is fog. Ergó levonhatjuk a tanulságot, részben megérte követőket venni ezeknek a bloggereknek. Akik már bánják, hogy valaha vettek követőket nem tudják visszacsinálni, esélytelen törölni ezeket egyenként, így örökké nyoma marad. Sokan bánják és sokak felett nem lehet pálcát törni szerintem... Persze aki manapság kezdett blogolni az nagyon is tisztába volt ennek az etikátlanságával, de nem dolgom ítélkezni. (A fizetett reklám nem azonos amúgy a vásárolt követőkkel, azzal semmi gond nincs szerintem, bár én még azt sem csináltam.)

Eleinte sok cég nem tudott erről, gondolom kisebb cégek a mai napig nincsenek tisztában ezzel, így amikor együttműködésre kerül sor sokszor csalódnak, mivel egy nagy számokkal rendelkező blogger nem adja meg a kívánt reklámfelületet.  Igen a cégek nyilván azért küldenek tesztelésre terméket, hogy nagyobb közönséghez juttassák el a termékeik hírét, reklámozzanak, vásárlókat szerezzenek. Nincs ebben semmi rossz, a bloggereknek jobban hisznek az emberek nem véletlenül, mint a TV, vagy magazin reklámoknak. 

A legtöbb blogger a mai napig csak olyan cég, termék mellé áll, amiben hisz, az őszinte véleményét mondja el róluk. Nálam ez mindig kardinális kérdés volt, de ezt ahogy nemrég olvastam a nyereményjáték alatt a kommenteket látjátok is. Volt sok cég, akivel összeakasztottam a bajszom, mert nem jött be egy-egy termékük és leírtam, nyilván onnantól nem nekem küldtek tesztelésre dolgokat, pedig mellette volt olyan is, amiről a pozitív véleményem hangoztattam. Én nagyon megválogatom kivel dolgozok együtt és sokszor mondok nemet egy egy együttműködésre. 

Tegyük tisztába a tesztelés és a szponzoráció fogalmát. Sok cég terméket ajánl fel a bloggereknek, amiről azok a véleményüket mondják el. Régen találkoztam olyan cégekkel, akik cenzúrázni akarták a posztokat, illetve nyomatékosan kértek minket, hogy csak pozitív véleményt írjunk le. Nem nevesítem őket, de neves cégcsoportok is csináltak ilyet sajnos. Ma már ez nincs jelen, legalábbis én már másfél éve nem kaptam efféle megkeresést. A legtöbb márka arra kér minket, hogy írjuk le minden nemű tapasztalatunkat, segítsük őket a visszajelzéseinkkel. Gondoljatok csak bele, van egy cég aminek fantasztikus spirálja van, de gyenge minőségű az alapozója. Érdeke, hogy a vásárló ne vegye meg az alapozót, amiben csalódik, mert akkor lehet többet az állványa közelébe se megy. Viszont ha olvassa, hogy szuper a szempillaspirál, akkor azt megveszi és pozitív élmény kötődik a termékhez, a márkához. Az alapozó nem fogy, így újabb fejlesztéseket eszközölnek, így sikerül előállítaniuk egy jó alapozót. :)

Azért jó a Ti szemszögötökből, hogy a bloggerek termékeket kapnak, mert így sokkal többfajta márkával ismerkednek és tudnak beszámolni. Én csak a magam nevében tudok beszélni, nagyon örülök minden csomagnak és terméknek és nem veszem a mai napig magától értetődőnek. Minden esetben törekszem arra, hogy akár bevált, akár nem a lehető legszebb képeket, igényes posztokat gyártsak. Ha tetszik, ha nem a termék csak minőségi anyagot próbálok lehetőségeimhez mérten kiadni a kezemből. Mivel eszközökre (fényképező, állvány, soft box, virágok stb) költenek a bloggerek, így sokan nem tehetnék meg, hogy sok termékről beszámoljanak, legalábbis én biztos nem. Illetve a high end márkákról sosem esne szó pár blogon, pedig nyilván azok a lányok is kíváncsiak a drágább márkákra, akik közép/alacsony árfekvést engedhetnek meg maguknak, így ezen olvasók nem feltétlenül tudják meg, hogy ha egyszer ki akarnak rúgni a hámból mire érdemes beruházniuk. Másik előnye, hogy nagyobb összehasonlítási alapjuk lesz így a bloggereknek, sokkal több személyes tapasztaltuk van termékekkel, hitelesebbek. Amikor elkezdtem blogolni, akkor még gyengébb krémekről is áradoztam, hiszen nem találkoztam jobbal, manapság már magasak az elvárásaim a kozmetikumokkal sminkekkel. 

Vannak olyan megkeresések is, amikor a tesztelésért pénzt is ajánlanak, ezt nevezzük szponzorált tartalomnak, amit ma már meg kell jeleníteni a bloggereknek és a celebeknek is. Ez lehet egy hastag #promocio, #fizetettreklám, #reklám, #szponzorált stb. Szerintem ez nagyon korrekt dolog. Emellett fontos tudnotok, hogy az hogy egy blogger kap pénzt is a munkájáért nem az ördögtől való és ezzel a cég nem veszi meg a véleményét. Mindenki, aki dolgozik kap fizetést és bizony egy cikk megírása és egy videó felvétele hosszú órák munkája. Egy poszt akár napokig is készülhet és a videózás sem egy egyszerű műfaj. A tesztelésnél pedig vásárra visszük sokszor a bőrünket, volt nekem is olyan, hogy egy színező tönkretette a hajam, vagy egy krém a bőröm irritálta rommá. Az idő kardinális kérdés egy blogger életében, főállás mellett nehéz 100%-ot nyújtani, sőt lehetetlen. Szerintem minden ember szeretne abból megélni, ami örömet okoz neki, élvezné ha az lenne a munkája, ami a hobbija. Minél régebben blogol valaki, minél többen olvassák annál nagyobbak az elvárások és az elvárásai magával szemben, ehhez pedig idő kell és energia. Ehhez pedig jó, ha bevételhez is jut, hiszen a krumpli, a kenyér mindenkinek ugyan annyiba kerül. A legtöbb blogger, aki nem ebből él meg a hétköznapi munkája után hazarohan és éjszakába nyúlóan videózik, fotóz, ír. Nem panaszkodunk, hiszen ez a hobbink, imádjuk... :)

A legjobb pedig, amikor a munkád elismerik, fantasztikus olvasni a kommenteket, a kedves szavakat és persze szenzációs érzés, amikor egy-egy márka hosszútávú együttműködést kínál, esetleg bloggerének választ. 

Ahhoz, hogy valaki sikeres legyen nem kell vásárolnia követőt, élő példa rá egy nagyon aranyos, természetes lány Viszkok Fruzsi, aki sosem élt ezzel, mégis hazánk egyik legnépszerűbb bloggerinája, aki már a blogjából él. Nagyon büszke vagyok rá, hiszen egy átlag lányból profi üzletasszonnyá nőtte ki magát, aki jól menedzseli az oldalát, sokat segít a fiatal lányoknak és olyan életet élhet, amit szeret. Ha a hobbid a munkád, akkor szerencsés vagy, de ezért komoly eltökéltség kell és rengeteg kitartás. Nem érdemes szerintem a könnyebb utat választani... 

Remélem átjött a lényege a mondanivalómnak, nyilván még jobban ki tudnám ezeket a dolgokat bontani, ha van kérdésetek szívesen válaszolok, amire tudok, bár annyira nem esek bele a sodrásba innen Nyíregyházáról. Mindenesetre ne ítélkezzetek senki felett ez lenne a fő üzenete ennek az írásnak. Higgyjétek a bloggereknek, a hitelességünk nem áldoznánk fel semmiért, hiszen ha valami olyat ajánlunk, ami nem jó hamar elvesztenénk Titeket, akiknek mindent köszönhetünk. A cégeknek pedig nem érdekük megtéveszteni a vásárlókat. Nagyon nehéz hirdetés nélkül olyanokhoz eljutni ma már, akiket érdekel az adott téma, amiről a blogger ír, nehezen talál az író az olvasóira és az olvasó az olvasnivalóra. Ezért is kérünk Titeket oly sokszor, hogy ajánljátok az oldalainkat a barátnőiteknek, illetve hogy kövessetek minket. Ahhoz hogy tartalmat tudjunk gyártani szükségünk van a támogatásotokra. Míg a kábel tévéért fizet mindenki, a bloggerek nem pénzt kérnek tőletek csak egy egy likeot és megosztást, azt hogy ha szereted nézni a videóit, akkor iratkozz fel a csatornájára. Ezzel Te is nyersz, hiszen esélyt adsz arra, hogy több videót készíthessen és több tartalmat gyárthasson. :)