2017. június 29., csütörtök

Kincsem Derby Fesztivál OUTFIT

Idén a Kincsem Park egy kalapkészítő versenyt hirdetett, mivel tudtam, hogy nem tudok részt venni a Derby Fesztiválon, mert egyéb programom van, így nem neveztem. Viszont mindenképp meg akartam ragadni a lehetőséget, hogy ezen jeles divatesemény (igen mindenképp az) inspiráljon és alkottam két fejfedőt és hozzájuk megmutatom szetteket állítanék össze. 
A posztban mesélek kicsit a lóversenyek történetéről Magyarországon és a dress coderól is, ugyanis ez az esemény megköveteli a megfelelő öltözéket és a kalapokat. Régebben én is lovagoltam, így nagy vágyam egyszer kijutni a lovira és fogadni, átélni a nyüzsgést, csodálni a szebbnél szebb kalapokat és a fűben piknikezni. A derby egy olyan társadalmi eseménnyel egybekötött divatesemény, aminek külföldön még nagyobb hagyománya van, gondoljunk a Kentucky Derbyre, vagy a Royal Ascortra. 




Kincsem
Első magyar lóverseny


Angliában Anna királyné uralkodása alatt hivatalos sportnak számított a lóversenyzés, ez időtájt kezdődtek a mai derbyhez hasonló futamok, amiknél fogadtak és komoly összegek cseréltek gazdát. Mindig az elit sportja volt a lóverseny, máig Newmarketben jönnek össze, hogy átéljék az izgalmakat, itt alapították meg a Jockey Clubot is, ami felügyeli jelenleg is a lóversenyzést. 

Magyar történet

Gimnáziumi tanulmányainkból tudjuk, hogy Széchenyi István honosította meg a lóversenyt Magyarországon angol mintára. Kezdetekben a faluban a templom körül versenyeztettek két lovat, így mérték össze a tudásukat, erénynek számított gyors versenylovat nevelni, illetve az értéke is sokkal magasabbá vált a nyertes lónak. 1827-ben jött létre a Pályafutási Társaság, ami szintén Széchenyi nevéhez fűződik, 1830-ban Állattenyésztő Társasággá keresztelték át. 1827. Június 6-án Széchenyi által nevelt angol telivér nyerte meg az első futamot, ami egy négy napos versenysorozat volt. 1828-ban a gróf kiadta a Lovakrul című művét, ami abszolút unikum volt hazai vonalon a témában, a tenyésztést akarta szabályozni ezzel.  Az első lóversenypályát 1878-ban kezdték el építeni Feszty Adolf tervei alapján.

Hazánkban két ága van a lóversenyzésnek a galopp és az ügető, ezek összeffoglaló neve a lósport. Lovassport gyűjtőnévvel illetjük, a díjugratást , díjlovaglást és militaryt. Mindkét ágnál a gyorsaság a lényeg, az a ló győz, amelynek orra hamarabb éri el a célvonalat és át is halad rajta érvényes járásmódban. 7-14 ló és lovasa versenyzik egy mezőnyben általában. A galoppokon és a díjversenyeken egy adott távot kell megtenniük legrövidebb idő alatt, míg az ügetőn a jobb lovak térhátrányból indulhatnak.

  
A mai lóversenyeket (2005-óta) a Kincsem Parkban, a lóversenypályán rendezik, ami 1925-ben épült. A derbi a legnagyobb összdíjazású verseny hazánkban, emellett van Kincsem-Díj és Milleniumi-Díj, de emlékversenyeket is rendeznek itt. 


Nem tudom, hogy mesélte-e Nektek, de pár évig lovagoltam és a mai napig, ha lovakat látok ellenállhatatlan késztetést érzek, hogy a közelükbe kerüljek. A ló hátán olyan mértékű nyugalom tölti el az embert, ami leírhatatlan, rábízza magát a lóra és a ló a lovasára, átadják egymásnak magukat, egyé válnak. Gyerekkorom óta rajongok az istálló szagért, ha van előző élet ezt onnan hoztam és a lovak szeretetét is. Amikor először ültettek gyerekkoromban lóra megkérdezték a szüleimet, hogy hány éve lovagolok, mert a tartásom azonnal megváltozott és ezek szerint ezt sugallta. Később sajnos ezt a testtartást újra kellett tanulnom... Évek óta nem ültem nyeregben, néha már azt is kétlem, hogy menne, de a ló szerelem nem múlik. 

Sajnos még nem volt szerencsém derbyhez pedig bizonyosan imádnám a hangulatát, remélem jövőre ott lehetek és magamba szívhatom az impulzusokat, átélhetem minden rezdülését elegáns ruhába bújva, oldalamon Botonddal, akit még nem láttam kalapban. 



Nagy viták zajlanak a mai napig, hogy igazán elegáns nők a kalaphoz választják a ruhát és a kiegészítőt, vagy fordítva a szetthez álmodják meg a kalapot. Nekem ennél az outfitnél előbb a kalap volt meg és utána körvonalazódott, hogy mely ruhámat ölteném magamra, míg a másiknál a ruhához készült a kalap. A kalapokat még múlt héten megálmodtam és kiviteleztem, de maga a poszt hirtelen felindulásból íródott. 

A lóversenyek gyakorlatilag extrém kalapok felvonulása, mindenki próbál kitűnni a tömegből és valami különlegessel szeretne előrukkolni. Külföldön ennek még nagyobb a hagyománya, a Royal Ascort és a Kentucky Derby is egy olyan esemény, ami az elit számára a legrangosabb társasági találka. Ezeket általában divatbemutatóval is összekötik és a nagy magazinok is lehozzák a legizgalmasabb kreációkat mind ruhában, mind kalapban. A dress code előírja a fejfedő viseletét, de mindjárt mesélek még az öltözködésről, de előbb pár szót ejtek az első szettemről.





A fehér kalaphoz mindenképp valami vintage kiegészítőt szántam, ami egy porcelánbaba lett, szerintem tökéletes kiegészítő, hangsúlyos, de mégis finom. A szolid eleganciához pedig a hortenzia párosul számomra és színeb a hófehér mellett döntöttem. Féloldalasan viselt nagy karimájú kalapok szerintem a lehető legjobb választások a tűző napon megrendezett futamokhoz és a piknikhez. A ruha egy finos selyem anyagú darab, ami ezüstös fényével kiemeli a nap csókolta bőrszínemet. Egyszerű nude cipő a lehető legtökéletesebb választás minden olyan esetben, amikor elegáns megjelenésre törekszünk, illetve akkor is, ha éppen bizonytalanok vagyunk a lábbelit illetően. Táskának a szokásos Enikős csavart vittem bele, így egy púderrózsaszín szőrös clutchot választottam egy magyar designertől, Ezsubegztől, így nem csak a kalapom feltűnő, de a másik fontos kiegészítőm is vonza a tekintetet. 

OUTFIT


Ruha: Soft Grey Laredoute Edition
Táska: Ezsubegz
Kalap: DIY
Cipő: CCC



 Az "öltözködési kódex" több lóversenyen külföldön kőbe van vésve, vagyis szinte szentírásként kezelik. Epsomba csak éves tagsággal rendelkezők, versenyló-tulajdonosok, meghívottak és trénerek tehetik be a lábukat. Az uraknak itt zakettet és kemény kalapot kell viselniük (erre az angol királyi családnál nem egy példát láthatunk, ezeket neves lapok le is hozzák). A hölgyek elegáns ruhában, térdig, vagy az alá érő szoknyában jelennek meg izgalmas kalappal a fejükön (nem elég a fejdísz).
A cipő és a ruha színben és anyagában is harmonizáló, vagy azonos kell, hogy legyen itt.
Tilos a farmarnadrág, farmer anyagból készült ruha, de még az edzőcipő is. Epsom a legnívósabb angliai verseny, amire a jegyek is csillagászatiak. A szigorú szabályokkal a majális hangulatot igyekeznek elkerülni. 
Royal Ascort előtt mindig kiadnak egy dress codot, sőt most már segítő videókat is a szettek összeállításához.

A lóversenyeken Lady's Dayt is szoktak tartani, amikor mindenki bemutathatja a kreációit, kalapjait, nagyon sokan egész évben erre készülnek. 



A lóverseny tehát a legrangosabb szórakozási lehetőség és hétvégén (június 30-július 2.) visszarepülhetnek a szerencsések a századelő hangulatába. A Kincsem című film jelentei is megelevenednek, emellett lesz Agár futam és persze lóverseny is, amire az érdeklődők fogadhatnak. 
A Kincsem film a legsikeresebb magyar filmé lépett elő, több mint 400 ezren látták már, hétvégén én is ezzel fogok vigasztalódni. 

Akik szeretik az izgalmakat, szeretnének fogadni, vagy csak elegáns ruhába bújva piknikezni, azoknak mindenképp érdemes ellátogatni erre a fesztiválra. A gyerekekre is gondoltak, állatsimogató és körhinta is várja őket, így a családoknak is ideális időtöltés lesz.


A második szettem kalapja már sokkal extrémebb, ami mégis beleillik az esemény tematikájába. A bordó kalapot színben azonos tollakkal és fátyollal nőiessé, egy lóval pedig bohémmé varázsoltam. A nyereg és kantár sem maradhatott le, így szerintem abszolút hozza a verseny hangulatát és szerintem ha nem is a legfeltűnőbb fejfedő lehetne, de páran azért észrevennének benne. 

Említettem, hogy a szettet már előre kigondoltam, az új kedvenc virágos szoknyám választottam, ami a nyári mezőt idézi számomra, amin a vad lovak vágtáznak. A szoknya virág mintájában visszaköszön a bordó árnyalat, amit tovább vezettem a csipkés crop topra. Nem találtam dress codban tiltást a has villantásra, de ügyeltem rá, hogy ne maradjon fedetlenül bőrfelület a derékvonalnál. Ugyan, azt a kort éljük, amikor a táskának és a cipőnek nem kell azonos árnyalatban pompáznia, most kivételt tettem és a klasszikus feketére esett a választásom. A hasított bőr masnis hegyesorrú klasszikus fazonú magassarkúhoz egy izgalmasabb mini bőrönd hatású szögletes táskát párosítottam. A ló sörényében szintén visszaköszön a fekete, ennyire színharmóniában lévő összeállítást régen alkottam.





A derby azért is különleges, mert egy ló csak egyszer versenyezhet, így csak egyszer lehet megnyerni a derbit egy életben. Évente egyszer kerül csupán megrendezésre ez a rangos esemény, amit vétek kihagyni. 

A fesztiválon pedig divat mustrát is fognak tartani, aminek a zsűrije nem más, mint Lakatos Márk stylist. Érdemes kitűnni a tömegből, stílusosnak és akár extravagánsnak lenni a dress code szem előtt tartásával. Adjuk meg az eseménynek a kellő tiszteletet, hogy megfelelő szettben érkezünk. A szervezők amúgy jutalmazzák azokat, akik kalapban érkeznek, de szerintem mindenkinek úgy illene, arról nem is beszélve, hogy a kánikulában kellemes viselet lesz és véd a napsugárzástól is. Emellett ne felejtsetek el betenni fényvédőt se a táskátokba.

Már töröm a fejem a jövő évi kalapon és szetten, mert mindenképp szeretnék majd részt venni ezen az eseményen. Szerintem a legnevesebb és szívemhez legközelebbi divatesemény. 




OUTFIT

Szoknya: Shein
Crop top: Missguided
Kalap: DIY
Cipő: Deichmann


Hogy tetszettek a szettek?

Jártatok már lóversenyen? Meséljetek, milyen volt? Mit viselnétek a derbire?