2014. február 24., hétfő

Dánia 3. rész- A nyaralás

Az egynapos Odense-i kiruccanás után nekivágtunk a kempingezésnek. Nagy hagyománya és divatja van Dániában az ilyen jellegű nyaralásoknak. Nincsen olyan tengerparti rész szinte, ahol ne lenne egy kemping, méghozzá tömve lakókocsikkal. Amennyire a kint töltött idő alatt láttuk, szinte mindenkinek van egy lakóautója, hogy a belföldi nyaralásaikat otthonosan tudják eltölteni.

Reggel elindultunk a kinézett ingyenes kempinghez. Pár apró eltévedést azért játszott, amit a GPS alakított, bár ennek is meg volt a varázsa, például rátaláltunk egy cuki patakra az erdő mélyén és lelegeltem egy pár fekete ribizli bokrot. A kemping egy erdőben, egy tisztáson volt, ahol csak mi ketten sátoroztunk. Gyorsan lakályossá varázsoltuk a helyet, tűzifát gyűjtöttünk és sátort állítottunk. Ezután nem volt más dolgunk, mint az idilli, romantikus környezetben elfogyasztani a pörköltöt, amit előző este főztem az útra.

Kemping az erdő mélyén

Elmentünk felderíteni a környéket és egy csodás kis tóra bukkantunk túránk során. A tó másik partján egy kastély állt, és teljesen eldugott ösvényeken tudtunk ehhez a stéghez eljutni, ahol meguzsonnáztunk. Dániában nincsenek hegyek, így nekem szabolcsi lánynak még kedvesebb volt ez a vidék, ugyanis tipikus alföldi létemre utálok hegyet mászni. Sose ment, aminek az oka a rossz egyensúlyérzék és a tériszony, ez a kombó nem nyerő magaslatokon. Itt viszont kellemes sétálós környezetet találtunk, mindenhol földek, amiket műveltek is és hamisítatlan vidéki hangulata volt a tájnak.

Túrázás

Egy udvarházra is bukkantunk ahogy autóztunk vissza a táborunkhoz, ahol lovakat tartottak és hatalmas birtok vette körbe a kastélyt. Persze nem bírtuk ki, hogy a nyitott kiskapun ne menjünk be és nézzünk körül legalább a "kertben". Azt hiszem pont ilyet szeretnék, ha majd nagy leszek (Kislány, azért néha bilibe lóg a kezed!). Kis erdő rejtekén patak csörgedezik és pici épületek, ahol régen a személyzet élhetett, mindez rejtve a kastélytól 200 méterre. A tengerpart az épület mögött volt, melybe az említett patakocska csörgedezik és a parton lovak játszottak egymással. Ez a leírás olyan giccsesen idilli, de pont azt festettem le, amit itt láttam.

Emellett lenyűgöz, hogy a dánok minden talpalatnyi földet hasznosítanak, művelnek, így mindenhol búzatáblák és kukoricás van, tehenek és lovak. Egész nyáron virágzik a pipacs, ami a kedvenc virágom, ezt szerettem talán itt tartózkodásom alatt a leginkább.

Kastély és környéke

Az esti programunk a tűz mellett melegedés, dán sör és édesség kíséretében, aztán a sátorban filmezés a laptopnak hála. Nagy élmény volt egy erdő közepén úgy aludni, hogy se közel se távol egy lélek sem volt. Ennek a vad kempingezésnek meg van a maga romantikája, mindenkinek ajánlom, hogy egyszer legyen része ebben a kalandban. Bakancslistákat elő!

Egy kiadós reggeli után, ami a hűtőládánkból került elő, elmentünk bevásárolni egy kis italt és ételt. Kivételesen meleg volt, amit úgy képzeljetek el, hogy 24-25 fok a nyári csúcshőmérséklet, így nem meglepő, hogy a dánoknak már a 10 fok is rövidnadrágos idő, amikor én már nagykabátba mászkáltam ők még lazán sortban. Ennek örömére, hogy sütött a nap lementünk egy tengerpartra, hogy végre megmártózzunk a vízbe és napozzunk kicsit. A part köves és homokos, de simán lehet mezítláb mászkálni. A víz jéghideg, így már az is nagy nagy teljesítmény, ha valaki derékig bele merészkedik. Erre hajlandó is voltam, de a rengeteg medúza ehhez hozzáadva, azért elbizonytalanított az úszással kapcsolatban. Egy homokvárat is építettünk közös erővel és felbecsülhetetlen élmény volt pudingos édességet enni a parton hasunkat süttetve és talán a legjobb az volt, hogy itt csak mi ketten voltunk.

Tengerparti pihenés

Délután kerestünk egy szokványos kempinget az erdei szállásunk helyett. Pár ezer forintnak megfelelő koronáért (talán 3000 Ft volt) kaptunk egy sövénnyel körbevett kis parcellát, ahol a kocsi és mi is kényelmesen elfértünk. Egy asztal padokkal tartozik a saját területhez még. A lakókocsiknak külön rész van fenntartva és a német és helyi túristák akár heteket is eltöltenek egy-egy kempingben. Ami számomra a legmeglepőbb volt, hogy kerti bútorokat és dekorációs tárgyakat is hoznak magukkal ezekre a nyaralásokra, nem egy kerti törpét láttunk a guruló házaik mellett.

A legviccesebb történet itt az volt, amikor reggel az egyik dán nyírta a füvét önszorgalomból. Hihetetlen, hogy valaki hoz magával fűnyírót a nyaralására. Azt hiszem ekkor tudatosodott bennem, hogy sosem fogom érteni ezt a népet miként is működik.

Pavilon, ahol a konyha volt

Grillezés

Térjünk vissza a kempinghez, ha már ilyen jól elkanyarodtam a bemutatásától. Természetesen tűzrakó hely is volt, amit eleinte még használni akartunk, majd rábukkantunk a kis pavilonra, ahol 4 grillező is volt a sütőkön kívül, valamint hűtők. Magyarországon már csak hűlt helye lenne, ha ilyesmit kiraknának, de itt szabályosan rendbe teszik maguk után az emberek, ha használták. A dánokról tudni kell, hogy nagyon becsületes nép és ezt ott tartózkodásunk alatt több ízben is tapasztaltuk. A boltjaik nincsenek becsipogózva, vagy bekamerázva, mivel nincs igazán szükség rá, hiszen a lopás és bűnözés minimális.
Mosoda rész is található melléképületekben, ahogy még plusz konyhák és komplett fürdőszobák. A legszebb mégis a panoráma, ami elénk tárult, hiszen a szállásunk alig pár méterrel a parttól feküdt. Este az asztalunknál ülve nézhettük a csillagos égboltot és a tengert.

A kemping panorámája a tengerre

Másnap gyors reggeli után nekivágtunk még egy utolsó felderítő körnek és rátaláltunk teljesen véletlenül új szerelmünkre, a Loppedmarketekre, azaz antik vásárokra. Faaborg mellett megálltunk, ahol egy csodás kis malmot néztünk meg, aminek az épületében és mellette is ilyen kis használt vásár volt. Azonnal beszereztünk pár dolgot, ami megtetszett nekünk, hogy legyen egy kis vásárfia a nyaralásból. A malomban történeti kiállítás is helyet kapott és kézműves termékeket is lehetett vásárolni.

Faaborg mellett egy malom
Loppedmarked

Elég hosszúra nyúlt ez a post, így következő alkalommal Egeskovról fogok írni, ami egy csodálatos és egyedülálló kastély, melyben veterán autó és motor múzeum, mentős és tűzoltó kiállítás, baba múzeum is helyet kapott. A parkja pedig angol és francia park csodálatos ötvözete, igazi mesebeli reneszánsz palota.